Info on English
Čemu poslovna etika? |
Poslovna etika danas se sve više spominje i postaje nezaobilazna ljudska, ali i poslovna kvaliteta. Stručnjaci za poslovnu etiku slažu se da dobro Poslovno ponašanje može se definirati kao skup općeprihvaćenih pravila, postupaka i procedura koji se smatraju neophodnim ili prihvatljivim u međusobnom ophođenju poslovnih ljudi, bez obzira na njihov položaj, titulu ili profesiju. Primjena etike zahtijeva od svakog pojedinca poštivanje visokog stupnja lojalnosti prema društvu, obitelji, radnoj sredini, profesiji i slično. Kada su Marka Twaina jednom prilikom upitali kako se obogatiti, on im je odgovorio: „Pošteno ako se mora, nepošteno ako se može!“. Iako je svoju misao izrekao još u prošlom stoljeću, njome je nagovijestio put postmodernističkog svjetonazora, put čovjeka koji živi u svijetu globalizacije, lažne demokracije, svijetu u kojem se brane ljudske slobode i temeljna ljudska prava, a istovremeno svijetu diktature, egoističnosti i sebičnosti. Kako uopće u jednom takvom svijetu u kojem se sve relativizira, a moral je doveden do granica apsurda, ostati pošten i uspjeti? Nije lako odgovoriti na ovo teško pitanje, jer su u našem društvu danas velike oprečnosti između onoga što se prezentira i onoga što se prakticira. Da bi se neko društvo moglo nazvati civiliziranim, osim materijalnog i kulturnog blagostanja, ono mora stvoriti preduvjete za međusobno poštovanje dostojanstva svakog pojedinca. U tom se smislu nameće etika kao nezaobilazno i dominantno područje svih naših aktivnosti. Opće poznata stvar u današnje vrijeme jest ta, da je stupanj primjene etike u poslovanju tvrtki onaj temeljni faktor kojim se razlikuje njihova uspješnost i perspektiva. Pošteni pristup u poslovanju uvijek se isplati, jer prevara nije put do uspjeha. U tom smislu bilo bi realno da prihvaćanje poslovne etike ne tretiramo kao dilemu, nego kao vlastitu obvezu i odgovornost. Etičnost u poslovanju možemo nazvati isplativom jer daje sigurnost i budućnost razvoja, stoga se etika i gospodarstvo međusobno uvjetuju i stoje u uzajamnom odnosu. Oblici, načini i uvjeti poslovanja nisu statični i mijenjaju se tijekom godina, danas se od poduzetnika kao i od bilo koje druge javne institucije, očekuje poštivanje pravila, regulativa i standarda znatno drugačijih nego u prošlosti. Na poduzetnike se više ne gleda kao na subjekte kojima je osnovni cilj zarada i prodaja, već kao na članove društvene zajednice. U skladu s takvim novim viđenjem mijenja se i tradicionalna uloga poduzeća te se naglasak stavlja na društvenu odgovornost, poštenje, transparentnost, kvalitetu i etično ponašanje.
Sadika Bajutti, spec.publ.adm. |